10 مارس 2022- یک تیم تحقیقاتی دستگاه‌های پوشیدنی از نوع لنزهای تماسی را برای پیشگیری و درمان بیماری‌های چشمی توسعه داده‌اند.

دیابت یک بیماری مزمن طولانی مدت با عوارض فراوان است که نیاز به مراقبت در تمام طول عمر دارد. هر چه یک بیمار مدت طولانی‌تری از دیابت رنج ببرد، خطر ابتلای او به رتینوپاتی بیشتر می‌شود که می‌تواند به تدریج منجر به کاهش بینایی و حتی نابینایی او شود.

محققان گروه پژوهشیPOSTECH ، به رهبری پروفسور سی کوانگ هان و نامزد دکترا Geon-Hui Lee ، از گروه علم و مهندسی مواد، با همکاری دکتر Sangbaie Shin از شرکت PHI BIOMED، اخیراً یک دستگاه پوشیدنی هوشمند از نوع لنز تماسی برای جلوگیری از رتینوپاتی دیابتی و درمان آن در مراحل اولیه، با تابش 120 میکرو وات نور LED/مادون قرمزدور به شبکیه چشم ابداع کرده اند. این فناوری برای لنزهای تماسی LED هوشمند، توجه زیادی را برای بیماری های مختلف چشمی به خود جلب کرده است.

رتینوپاتی دیابتی در حال حاضر با تزریق‌های درمانی مکرر بسیار تهاجمی به کره ی چشم یا از طریق لیزردرمانی برای سوزاندن هزاران مویرگ کوچک در شبکیه، تحت بیهوشی درمان می‌شود. هر دوی این روشها برای بیماران بسیار دردناک هستند.

از طریق مطالعه ی مدل‌های حیوانی دیابت، محققان تأیید کردند که رتینوپاتی دیابتی در حیواناتی که از این لنزهای تماسی هوشمند به مدت 15 دقیقه و 3 بار در هفته به مدت 8 هفته استفاده می‌کردند، ظاهر نشد. در مقابل، حیواناتی که از این لنز استفاده نکردند، شرایط رتینوپاتیک را نشان دادند. ایمنی و اثربخشی لنزها نیز با تجزیه و تحلیل بافت شناسی قرنیه و شبکیه تایید شد.

پروفسور سی کوانگ هان رهبر این مطالعه، گفت: این مطالعه امکان سنجی یک دستگاه پوشیدنی از نوع لنز را نه تنها برای کاربردهایی مانند نظارت بر اشباع اکسیژن، ضربان قلب و بیماری‌های چشمی، بلکه برای درمان افسردگی، بی‌خوابی، بیماری‌های عصبی و موارد دیگر نشان داد.

این مطالعه در مجله علمی بین‌المللی Advanced Science منتشر شده است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/03/220308102823.htm